داستان آفرینش انسان از منظر اسطوره شناسی تطبیقی
نویسندگان
چکیده
در بیشتر باورها و اسطوره هایی که دربارۀ آفرینش انسان در میان اقوام گوناگون شکل گرفته، برای همۀ انسان ها وجود پدر و مادر مشترکی قائل شدهاند. ظاهراً در این اندیشه اقوام گوناگون اتفاق نظر داردند. تفاوت وقتی بروز می کند که سخن از خاستگاه این پدر و مادر مشترک و توالی خلق آن دو از نظر جنسیت به میان می آید و نیز وقتی که فلسفه ای برای خلق انسان تعریف می شود. بهمنظور دستیابی به برخی از این بنیان های فکری، اسطوره های آفرینش انسان در باورهای ایرانی، سامی، بین النهرینی، مصری، یونانی و هندی بهشیوه ای قیاسی بررسی شده و شباهت ها و تفاوت های موجود در اندیشه های اقوام مذکور مورد توجه قرار گرفته است. abstract myths about the creation of humankind exist among different nations and cultures. in most of such myths, humankind shares the same parents – an idea which is apparently shared by many nations. there, however, exist certain differences, especially when it comes to how these parents come in being; who comes first: the man or the woman; or what the reason for their creation is. in order to attend to existing differences, the present study offers a comparative analysis of the myths of the creation of humankind found among iranians, semites, mesopotamians, egyptians, greeks, indians, and manicheans. keywords: myths of creation, adam, eve, gayomard, gelshah, mashi, mashiane.
منابع مشابه
بازتاب اسطوره آفرینش آیین زروانی در داستان اکوان دیو
داستانِ جنگ رستم با اکوان دیو، یکی از حماسههای بسیار رازناک و خِردآشوبِ شاهنامه است که فردوسی با آگاهی کامل از این امر، نخستین کسی است که کوشیده تا رمز و راز آن را بگشاید. پژوهندگان اساطیر شاهنامه، تمام همت خود را تنها بر شناخت اکوان و تطبیق آن با یکی از شخصیتهای اساطیری مانند ایزد وای، ارزوشمنه (arezuşamana) و اکومنه (akumana) گمارده و به دیگر جنبههای این داستان نپرداختهاند. نگارنده بر این با...
متن کاملهدف آفرینش انسان از منظر آیات
انسان در لغت از مادهی «انس» اشتقاق یافته است، از این رو موجودی اجتماعی است، بعضی دیگر آن را از «اُنس و محبت» دانسته و برخی از ماده « نسی » دانسته اند چون او موجودی فراموشکار است. متفکران مادی او را موجودی مادی و متفکران الهی او را دارای دو مرحله بدن و روح مجرد میدانند.اولیاء الهی برای او روح مجردی غیر آن روح قائل هستند که درمقام عنداللهی حضور دارد.رو ح انسانی دو بُعد دارد که خصیصه نفسانی آن، در...
متن کاملنقد تطبیقی اسطوره آفرینش در شاهنامه فردوسی و مهابهاراتای هندی
شباهتهای فراوانی که در باورهای باستانی دینی و حماسی ایران و هند یافت میشود، نشانگر همریشهبودن فرهنگ و تمدن ایرانی و هندی است. بیشترین شباهت را میان ایران و هند میتوان در حماسه مهابهاراتا و شاهنامه فردوسی یافت. حتی در آیین زردشت نیز شباهتهایی فراوان با آیین هندو به چشم میخورد. خوردن گیاه هوم و قربانیکردنها همه به یکدیگر شباهت دارد. در دو حماسه ایرانی و هندی، بسیاری از شخصیتها شبیه به ی...
متن کاملاسطوره های آفرینش انسان در مصر و بین النهرین
اسطورهها روایتهای مقدسی هستند که از دورههای باستان به جا ماندهاند. در این اسطوره ها جهان بینی انسان گذشته بازتاب یافته است. یکی از مهم ترین دغدغهها این بوده که انسان چگونه و چرا آفریده شده است. از تمدنهای مهم دوران باستان دو تمدن مصر و بینالنهرین در محدوده زمانی نزدیک به هم پدید آمدهاند و در پیدایش اسطوره ها و تحول و جابه جایی آنها نقش بسزایی داشته اند. برای دانستن اندیشه مصریان در مورد...
متن کاملبازتاب اسطوره آفرینش آیین زروانی در داستان اکوان دیو
داستانِ جنگ رستم با اکوان دیو، یکی از حماسه های بسیار رازناک و خِردآشوب شاهنامه است که فردوسی با آگاهی کامل از این امر، نخستین کسی است که کوشیده تا رمز و راز آن را بگشاید. پژوهندگان اساطیر شاهنامه، تمام همت خود را تنها بر شناخت اکوان و تطبیق آن با یکی از شخصیت های اساطیری مانند ایزد وای، ارزوشمنه (arezuşamana) و اکومنه (akumana) گمارده و به دیگر جنبه های این داستان نپرداخته اند. نگارنده بر این با...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
تاریخ ایرانجلد ۷، شماره ۱۵، صفحات ۰-۰
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023